Discussion:
Hjælp til antenneanlæg
(for gammel til at besvare)
Lars K. Hansen
2011-03-16 18:29:46 UTC
Permalink
Jeg har problemer med mit signal på TV nr. 2 og 3 i følgende serielle setup:

Indgang fra YouSee -> meget kort kabeltræk -> TD 263D sløjfedåse (udtag til
TV nr. 1) -> ca. 20 m kabeltræk -> TD 263D sløjfedåse (udtag til TV nr.
2) -> ca. 5 m kabeltræk -> TD 272D slutdåse (udtag til TV nr. 3 samt
internet-router)

Problemet består i lav signalstyrke (40-60 %) og mange bitfejl. Jeg har
forsøgt med nye kabler mellem dåser og TV, hvilket har hjulpet, men slet
ikke udryddet problemet.

Jeg kan se at de lange kabeltræk er lavet med billige kabler, der desværre
ikke nemt kan udskiftes, fordi de er skjult bag en stuk. En
antenneforhandler har foreslået følgende setup:

Indgang fra YouSee -> meget kort kabeltræk -> forstærker 20 dB -> meget kort
kabeltræk -> TD 212B sløjfedåse (udtag til TV nr. 1) -> ca. 20 m
kabeltræk -> TD 263D sløjfedåse (udtag til TV nr. 2) -> ca. 5 m kabeltræk ->
TD 272D slutdåse (udtag til TV nr. 3 samt internet-router)

Dvs. udskiftning af den første sløjfedåse fra TD 263D til TD 212B og
montering af en forstærker med 1 udgang. Forstærkeren bør ifølge
forhandleren være af en type, der kan håndtere det kommende hurtigere
internetsignal og derfor koster den ca. 1000 kr.

Mit spørgsmål er nu: Lyder det i det hele taget som en fornuftig løsning?
Hvis ja, kan der så stadig anvendes TD 263D og TD 272D efter en TD 212B?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Lars
cykelsmeden
2011-03-16 19:31:52 UTC
Permalink
Post by Lars K. Hansen
Dvs. udskiftning af den første sløjfedåse fra TD 263D til TD 212B og
montering af en forstærker med 1 udgang. Forstærkeren bør ifølge
forhandleren være af en type, der kan håndtere det kommende hurtigere
internetsignal og derfor koster den ca. 1000 kr.
Mit spørgsmål er nu: Lyder det i det hele taget som en fornuftig
løsning? Hvis ja, kan der så stadig anvendes TD 263D og TD 272D efter en
TD 212B?
det lyder imho fornuftigt. Mit forbehold er, at forstærkeren vel skal
kunne håndtere retursignal for internettet??
men det er måske en selvfølge at den kan?

oldtidsfundet
//finn
Lars / Viborg
2011-03-16 20:21:32 UTC
Permalink
__SNIP__
Post by Lars K. Hansen
Indgang fra YouSee -> meget kort kabeltræk -> forstærker 20 dB -> meget
kort kabeltræk -> TD 212B sløjfedåse (udtag til TV nr. 1) -> ca. 20 m
kabeltræk -> TD 263D sløjfedåse (udtag til TV nr. 2) -> ca. 5 m
kabeltræk -> TD 272D slutdåse (udtag til TV nr. 3 samt internet-router)
Jaaaerh... - Jeg ville nok sætte en TD216 forrest, en TD212 i midten, og
slutte med en TD278 ( med slutmodstand i afgangen. ( TD278 fordi den har
højere udkoblingsdæmpning der passer bedre til TD216 / TD212 ...

Forstærkeren der skal forrest skal ganske rigtig være en ordentlig
forstærker, men om det skal være pga. internet, eller bare fordi du vil ha
ordentlig signal og ordentlig kvalitet må du selv vælge. Personligt ville vi
anbefale en Wisi VX81 - Og det må ikke være en VX81P ( P som i Passiv
returvej )

Det bedste vil selvfølgelig være og lave et rigtig stjerne-anlæg med
forstærker og 3-fordeler - men det er vel ikke så nemt og trække flere
kalber ???

/ Lars
Post by Lars K. Hansen
Dvs. udskiftning af den første sløjfedåse fra TD 263D til TD 212B og
montering af en forstærker med 1 udgang. Forstærkeren bør ifølge
forhandleren være af en type, der kan håndtere det kommende hurtigere
internetsignal og derfor koster den ca. 1000 kr.
Mit spørgsmål er nu: Lyder det i det hele taget som en fornuftig løsning?
Hvis ja, kan der så stadig anvendes TD 263D og TD 272D efter en TD 212B?
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Lars
Rasmus Jensen
2011-03-16 21:11:52 UTC
Permalink
Post by Lars / Viborg
Jaaaerh... - Jeg ville nok sætte en TD216 forrest, en TD212 i midten,
og slutte med en TD278 ( med slutmodstand i afgangen. ( TD278 fordi
den har højere udkoblingsdæmpning der passer bedre til TD216 / TD212
...
TD216? den har jeg ikke hørt om før...

mvh
Rasmus
Elmand
2011-03-16 06:33:22 UTC
Permalink
Post by Rasmus Jensen
Post by Lars / Viborg
Jaaaerh... - Jeg ville nok sætte en TD216 forrest, en TD212 i midten,
og slutte med en TD278 ( med slutmodstand i afgangen. ( TD278 fordi
den har højere udkoblingsdæmpning der passer bedre til TD216 / TD212
...
TD216? den har jeg ikke hørt om før...
mvh
Rasmus
Det var en af standard dåserne ihvertfald i gamle dage. Derved kunne du få
en større dæmpning på den første dåse med det meget høje signal og mindre
gennemgangsdæmpning videre på strengen. - Den findes i Comega Freja T 16.
Jeg har selv ikke brugt Triax siden den forrige model blev forbudt på
Yousee-
anlæg grundet for dårlig skærmdæmpning.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
Lars / Viborg
2011-03-17 19:22:08 UTC
Permalink
Post by Rasmus Jensen
Post by Lars / Viborg
Jaaaerh... - Jeg ville nok sætte en TD216 forrest, en TD212 i midten,
og slutte med en TD278 ( med slutmodstand i afgangen. ( TD278 fordi
den har højere udkoblingsdæmpning der passer bedre til TD216 / TD212
...
TD216? den har jeg ikke hørt om før...
TD210 = Slutdåse - 10dB i udkoblingsdæmpning
TD212 = Sløjfe - 12dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
TD216 = Sløjfe - 16dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
TD220 = Sløjfe - 20dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning

Mig bekendt findes de da stadig endnu, selvom man vel ca. bruger dem hvert
andet år.
Officielt er de gamle typer af dem ikke tætte nok - men for det første giver
det ikke problemer, for det andet kan man bare lodde bag-dækslet fuldstændig
tæt, hvis endelig det skal være.

Men... - Det eneste der er rigtig godt er selvfølgelig et "stjerne-anlæg",
de andre / gamle typer er mest til nødløsninger...

/ Lars
Post by Rasmus Jensen
mvh
Rasmus
Lars K. Hansen
2011-03-17 22:44:00 UTC
Permalink
Hej,

Tak for svarene og undskyld jeg først er på igen nu.

Man kan kun få TD 212 i dag, ikke TD 216 og TD 220. Jeg har overvejet at
udskifte de efterfølgende sløjfedåser (ved TV nr. 2 og 3), men da det er her
der er signalproblemer giver det vel ikke mening at sætte sløjfedåser med
større udgangsdæmpning op her?

Der er selvfølgelig brugt HF-tætte stik..

Og ja, et rigtigt stjerne-setup ville være ønskeligt, men problemet er
netop, at det er svært at trække ny kabler - på en måde der kan accepteres
af kæresten :-)

Jeg har kigget på tre forstærkere (alle med aktiv returvej):

Triax IFA 213
König ANT AMP-PRO30A
Wisi VX81 (foreslået her i tråden)

Nogen der har kommentarer til de tre?

Med venlig hilsen
Lars K. Hansen
Post by Rasmus Jensen
Post by Lars / Viborg
Jaaaerh... - Jeg ville nok sætte en TD216 forrest, en TD212 i midten,
og slutte med en TD278 ( med slutmodstand i afgangen. ( TD278 fordi
den har højere udkoblingsdæmpning der passer bedre til TD216 / TD212
...
TD216? den har jeg ikke hørt om før...
TD210 = Slutdåse - 10dB i udkoblingsdæmpning
TD212 = Sløjfe - 12dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
TD216 = Sløjfe - 16dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
TD220 = Sløjfe - 20dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning

Mig bekendt findes de da stadig endnu, selvom man vel ca. bruger dem hvert
andet år.
Officielt er de gamle typer af dem ikke tætte nok - men for det første giver
det ikke problemer, for det andet kan man bare lodde bag-dækslet fuldstændig
tæt, hvis endelig det skal være.

Men... - Det eneste der er rigtig godt er selvfølgelig et "stjerne-anlæg",
de andre / gamle typer er mest til nødløsninger...

/ Lars
Post by Rasmus Jensen
mvh
Rasmus
Lars / Viborg
2011-03-18 21:02:12 UTC
Permalink
Post by Lars K. Hansen
Hej,
Tak for svarene og undskyld jeg først er på igen nu.
Man kan kun få TD 212 i dag, ikke TD 216 og TD 220. Jeg har overvejet at
udskifte de efterfølgende sløjfedåser (ved TV nr. 2 og 3), men da det er
her der er signalproblemer giver det vel ikke mening at sætte sløjfedåser
med større udgangsdæmpning op her?
Jo... - Du skal tilnærme, at der er ligemeje dæmpning ud til hvert
antenne-stik, og så forstærke det så niveau'et er som du vil ha' det..!!!
Post by Lars K. Hansen
Der er selvfølgelig brugt HF-tætte stik..
Og ja, et rigtigt stjerne-setup ville være ønskeligt, men problemet er
netop, at det er svært at trække ny kabler - på en måde der kan accepteres
af kæresten :-)
Triax IFA 213
König ANT AMP-PRO30A
Wisi VX81 (foreslået her i tråden)
Køb Wisi'en...!! - Klart den af de tre der stinker MEST af kvalitet når du
står med dem i hånden.
Triax's elektronik i nyere tid imponerer os ikke, de kan stadig trykke
parabol-skærme i en god kvalitet til prisen.
König er vel i dag et navn der er "købt" af en low-level fjern-østen kopist.
Det er ikke som König i gamle dage...

/ Lars
Post by Lars K. Hansen
Nogen der har kommentarer til de tre?
Med venlig hilsen
Lars K. Hansen
Post by Rasmus Jensen
Post by Lars / Viborg
Jaaaerh... - Jeg ville nok sætte en TD216 forrest, en TD212 i midten,
og slutte med en TD278 ( med slutmodstand i afgangen. ( TD278 fordi
den har højere udkoblingsdæmpning der passer bedre til TD216 / TD212
...
TD216? den har jeg ikke hørt om før...
TD210 = Slutdåse - 10dB i udkoblingsdæmpning
TD212 = Sløjfe - 12dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
TD216 = Sløjfe - 16dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
TD220 = Sløjfe - 20dB i udkobling, 1 dB i videresløjfning
Mig bekendt findes de da stadig endnu, selvom man vel ca. bruger dem hvert
andet år.
Officielt er de gamle typer af dem ikke tætte nok - men for det første giver
det ikke problemer, for det andet kan man bare lodde bag-dækslet fuldstændig
tæt, hvis endelig det skal være.
Men... - Det eneste der er rigtig godt er selvfølgelig et "stjerne-anlæg",
de andre / gamle typer er mest til nødløsninger...
/ Lars
Post by Rasmus Jensen
mvh
Rasmus
Lars K. Hansen
2011-03-19 14:16:40 UTC
Permalink
Post by Lars / Viborg
Jo... - Du skal tilnærme, at der er ligemeje dæmpning ud til hvert
antenne-stik, og så forstærke det så niveau'et er som du vil ha' det..!!!
Tak for tippet, det vil jeg forsøge at overholde.
Post by Lars / Viborg
Køb Wisi'en...!! - Klart den af de tre der stinker MEST af kvalitet når
du står med dem i hånden.
Triax's elektronik i nyere tid imponerer os ikke, de kan stadig trykke
parabol-skærme i en god kvalitet til prisen.
König er vel i dag et navn der er "købt" af en low-level fjern-østen
kopist. Det er ikke som König i gamle dage...
Ok, så er den sag afgjort! Jeg skal da ha' den der ligefrem stinker af
kvalitet :-)

Og generelt tak for indlæggene. Det er første gang jeg forsøger mig med
nyhedsgrupper, men helt sikkert ikke den sidste - der er godt nok nogle
kompetente folk samlet her!

/ Lars

Hans Mouridsen
2011-03-18 21:28:38 UTC
Permalink
Hej
Post by Lars / Viborg
Forstærkeren der skal forrest skal ganske rigtig være en ordentlig
forstærker, men om det skal være pga. internet, eller bare fordi du vil
ha ordentlig signal og ordentlig kvalitet må du selv vælge. Personligt
ville vi anbefale en Wisi VX81 - Og det må ikke være en VX81P ( P som i
Passiv returvej )
Sjovt nok, kan VX81P faktisk godt køre aktiv returvej, hvis man jumper
den rigtigt...;)

Mvh
Hans
Lars / Viborg
2011-03-18 22:15:59 UTC
Permalink
----- Original Message -----
From: "Hans Mouridsen" <***@ingenspamjasminvejr.dk>
Newsgroups: dk.teknik.tv+video
Sent: Friday, March 18, 2011 10:28 PM
Subject: Re: Hjælp til antenneanlæg
Sjovt nok, kan VX81P faktisk godt køre aktiv returvej, hvis man jumper den
rigtigt...;)
Jaeh, det var egentlig osse min forudindtagelse - men sidst jeg pillede
låget af en, for at "jumpe" den om, var der bemærkelsesværdigt tomt i den
halvdel af printet, og jumperne erstattet af loddebøjler...!!
Så måske man har "strammet op" på økonomi'en i produktionen???

/ Lars
Mvh
Hans
ABJ
2011-03-17 15:17:06 UTC
Permalink
Post by Lars K. Hansen
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Lars
Er der brugt HF tætte stik alle steder?
Loading...